mandag 26. september 2011

Praksisfortelling med Smartboard

Jeg har hatt en del med elever å gjøre både gjennom praksis på allmennlærerutdannelsen min og som vikar både i Bodø og Oslo. I den forbindelse har jeg jo fått mange inntrykk i forhold til hvordan lærere bruker IKT i undervisning, og det er veldig varierende. Et av mine første inntrykk var som veldig ny lærervikar i Oslo i en 5.klasse som ikke viste stor interesse for å delta så mye i noe fag når de hadde vikar. Det var uka før vinterferie og det lyste av dem at de ville ha ferie..helst der og da. Og da er det ikke så lett å komme inn som ny vikar og litt usikker på opplegget du skal gjennomføre og som du har fått utlevert hele ti minutter før elevene kom på skolen.



Jeg fikk mitt første møte med smartboard i denne vikarjobben, og det var av det veldig postitive slaget. Smartboard er en interaktiv tavle med prosjektor som brukes i sammenheng med et tilhørende dataprogram for å kunne f.eks. skrive direkte på tavla og kunne få det opp på dataen. Og dette viste seg å være en gullgruve for en gjeng med skoletrøtte elever. Jeg fikk altså i oppgave å kjøre et ferdig oppgavesett som inkluderte Smartboarden. I opplegget skulle elevene først streke ut verd og adverb i setninger. Dette brukte de interaktive penner til, og det gikk unna, de var delt inn i grupper, hvor noen skulle utføre og noen skulle bedømme. Deretter fikk elevene setninger hvor en skulle finne verbal og subjekt på samme måten. Jeg fant fort ut at det var mye mer lyst i de så fort de fikk ta i smartboardpennene. Og derfor lot jeg de fleste oppgavene foregå på smartboarden, samfunnsfagoppgavene ble skrevet i samarbeid på denne tavla, og det samme i de fleste fag. Og elevene var STRÅLENDE fornøyde.

Jeg ble veldig nysgjerrig smartboard etter denne perioden, men det er utrolig hvor få som bruker denne tavla som nå henger i ganske mange klasserom. Er det noen andre som har erfaringer med smartboard, gode, dårlige?

5 kommentarer:

  1. Har ingen gode og planlagte erfaringer med smartboard. Opplegget du forteller om virker veldig interessant. Min erfaring som vikarlærer har bare vært at smartboarden har vært i veien når jeg har blitt kastet inn i timer på kort varsel. Først og fremst på grunn av manglende kunnskaper om den og en stressa vikarlærer.

    Var oppgavesettet du forteller om et eget program eller en del av det hvite "paint-arket" man skriver/tegner i?

    SvarSlett
  2. Jeg har aldri heller hatt noe særlig med opplæring på Smartboard, men har vært heldig med vikartimene jeg har fått opplegg med Smartboard. Det er i og for seg elevene som har lært meg en del av det jeg kan ;)
    Det opplegget jeg fortalte om her gikk i programvaren som hører til Smartboard. Her var det lagret ett "hefte" med flere ark. Vet ikke helt hvordan dette fungerer, men du kan plotte inn setninger på ulike ark og så er det bare å trykke seg videre. En kan velge selv om en lagrer det elevene gjør på tavla eller ikke.

    Hadde vært artig med et kurs i Smartboard sånn at en kunne bruke det om en kommer på en skole som har det....

    SvarSlett
  3. Har inntrykk av at mange smartboards ikke blir brukt, og det kan nok tenkes at det er pga at lærerne ikke vet hvordan man bruker det. Kunne godt tenke meg et slikt kurs selv, for jeg synes smartboard ser "smart" ut... ;)

    SvarSlett
  4. God smartboard-historie. Dette må vi følge opp ved å ta i bruk vår smartboard, eventuelt ved å besøke en skole der de bruker den elektroniske tavla smart.

    SvarSlett
  5. Ja smartboard er jo smart...bare en vet hvordan en kan bruke det ;)
    Vi kan gjerne bruke litt tid på det Thomas :)

    SvarSlett