Som mange av mine medstudenter på studiet IKT og læring har poengtert gjennom ulike blogginnlegg og kommentarer, er det viktig å la elevene få gjøre oppgaver og lignende når en skal lære seg IKT-kunnskaper. Det er ikke noe hjelp i å bruke time etter time på å vise at en skal trykke på denne knappen og så denne knappen. Mest hensiktsmessig er det nok å la elevene få prøve seg frem etter en kort introduksjon, enten fra en selv som lærer eller medelever som kanskje kan programmet godt, for så å la de prøve ut ulike funksjoner selv. Deretter kan en la de hjelpe hverandre når de strever, eller vil lære nye funksjoner. Dette er en helt klar tale i boka "Fra digital ferdighet til kompetanse", noe jeg er veldig enig i. Det er en enorm læring i å prøve, og mestre et program (uten eller med hjelp).
For meg er det i tillegg viktig å sette fokus på at en skal reflektere over hva en har lært, og dermed kanskje se andre bruksområder for dette. Jeg tror det kan være hensiktsmessig at en gjør denne formen for refleksjon med elevene i felleskap slik at de kan lære av hverandre og ta til seg tips og ideèr til videre bruk av programmet. Det er ikke slik at en mestrer et program ved førstegangsbruk, en lærer hele tiden nye funksjoner og bruksområder. Det er noe av det fantastiske (og kanskje irriterende) med IKT-innlæring. Dermed kan det være at en i ulike sammenhenger ikke helt får til det en hadde tenkt, men allikevel kan en lære mye denne økta fordi en deler erfaringer og kanskje løser problemer i felleskap når en reflekterer i plenum.
Det kan være minst like verdifullt, selv om det kan se ut som det er litt problematisk i tegneserien under ;)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar