lørdag 24. september 2011

En idè: Klasseblogg

Fikk et fantastisk tips når jeg lette etter inspirasjon til å skrive blogginnlegg; nemlig muligheten for å lage klasseblogg, eller blogger. For meg er jo dette med blogg helt nytt, og dermed er jeg nysgjerrig på de mulighetene det inneholder. Særlig hvilke muligheter det inneholder i forhold til bruk i skole.


Det er ikke slik at jeg ser for at hver andreklassing skal ha sin egen blogg og bruke den aktivit i skolehverdagen. Men det kan være det er en mulighet for å ha en felles klasseblogg hvor en publiserer noen bilder fra turer og opplegg på skolen, slik at foreldre og andre personer i elevenes liv kan ta mer del i skolehverdagen. Dette må selvfølgelig skje i sammenheng med godkjenning av publisering fra foreldrenes side. Her kan elevene kunne skrive deler av bloggionnleggene, eller en kan publisere historier de har skrevet. Min første tanke er at en kan ha en slik blogg fra første trinn; her vil nok lærer måtte være en sterk bidragsyter. Bloggen bør dermed kunne følge elevene videre i trinnene, og de vil kunne bidra i større og større grad. Etterhvert kan en la det gå på rundgang i klassen å lage ukesinnlegg på bloggen; altså at elevene har ansvar for hver sin uke for å skrive blogginnlegget som oppsummerer uka med bilder og tekst (sammensatt tekst, altså et mål i norskfaget). Nesten på lik linje som er ordenselev på skolen. Det finnes uante muligheter for fag og læreplanmål som kan oppnås ved å bruke blogg som et læreverktøy. I tillegg er dette en unik mulighet for å kunne dra inn IKT i alle fag og dermed oppnå at digitale ferdigheter er en viktig del av skolehverdagen, slik de grunnleggende ferdighetene i læreplanen er ment å skulle være.

Jeg fant noen ulike sider på nettet om tema, kanskje det finnes noen tips til andre her:
Litt hjelp til å koble sammen blogger
Klasseblogg: en videregående skole
Klasseblogg fra en 5.klasse

4 kommentarer:

  1. Hei
    God ide med klasseblogg. Jeg har tenkt litt i samme bane som deg, man kan jo ha en blogg i hvert fag eller en felles som alle fagene kan bruke, da IkT som grunnleggende ferdighet er noe som må tas i bruk i alle fagene. Elevene vil jo, tror jeg, få bedre motivasjon til å skrive logger ol. når de vet at andre skal lese den, og kanskje bruker de mer tid på arbeidet, og gjør det skikkelig, enn det de gjør når de leverer inn skriftlige oppgave for hånd.

    SvarSlett
  2. Ja :-) Eg har nettopp starta (fag-)klasseblogg til ein klasse. Elevane er kjempemotiverte! Eg har dei berre i eit fag, og det er elevar som til vanleg er i tre parallellar, men eg trur det kan fungere bra. Viktigast er det at alle synast det er ein god idè, og at dei heilt klart er førebudd på å jobbe meir når det skal publiserast enn når det er ein liten tekst som berre skal leverast til meg på læringsplattform og få ein kommentar eller fem..

    SvarSlett
  3. Jeg tror også elevene vil jobbe mer med tekster, videoer og andre ting som kan publiseres. Og jeg tror det kan få bukt med det velkjente problemet med at elevene ikke ser hva som er vitsen i en oppgave. Jeg håper du kan dele erfaringer med oss videre Kathrine. Det hadde vært veldig artig å høre om hvordan elevene velger å være innstilt til dette etterhvert. Og hvordan du greier å bruke det i undervisning.

    SvarSlett
  4. Så flott Stine og Kathrine. Først innlegget om hvordan man "enkelt" og pedagogisk fornuftig kan bruke blogg, så har Kathrine gjort det.

    SvarSlett