mandag 17. oktober 2011

Hvordan kan IKT brukes som "unnskyldning" for å være mer ute i alle fag?

Jeg har kommet på noe jeg føler er en god idè for hva som skal være tema og problemstilling på min første mappetekst, men jeg strever med å komme videre. Derfor så lurte jeg på om noen andre hadde noen hjelpende hender å komme med :)

Etter turen vår på Keiservarden føler jeg for å belyse dette med at IKT kan brukes som en grunn for å kunne legge opp mer av skoledagen utendørs. Vi hadde jo en fin tur og fikk muligheten til å bruke erfaringene og bildene vi tok i en avisartikkel senere. Vi så det igjen i mange av Photostoryene som ble presentert, det var ganske mange som baserte seg på bilder som var tatt utendørs. Dette må jo kunne være en gullgruve og inngangsnøkkel til en hel haug med fag i skolen og muligheten for å kunne dra inn IKT?!?

Jeg har tidligere gått utefag og er utrolig opptatt av å se mulighetene til å kunne ta med alle fagene ut av klasserommet og dermed variere undervisningen i større grad. Jeg har tro på at dette vil kunne gjøre at færre elever føler skoledagene går i hverandre, og at en kan få nye muligheter til å kunne tilpasse opplæringen. Med de verktøyene vi får gjennom IKT-studie tror jeg vi kan finne mange muligheter for å gå ut mer av klasserommet.


Er det noen som har erfaringer med aktiviteter utendørs fra skolen? Eller kanskje hvordan IKT er brukt i aktiviteter utendørs? Gleder meg til tilbakemeldinger :)

3 kommentarer:

  1. Jeg ble også inspirert av turen til Keiservarden. En herlig tur som resulterte i mange fine bilder. Når det gjelder utendørsaktiviteter og IKT kom jeg til å tenke på noe jeg har notert meg som prosjekt i norsk i forbindelse med praksis. Vet jo ikke om det funker ennå, men tenkte å prøve. Jeg kom over dette i en av pensumbøkene jeg leser. Elevene skal gå utenfor skolen og finne seg et objekt (et tre, en stubbe, en blomst osv.)Ut i fra dette objektet skal de notere 8 adjektiver som beskriver objektet. Når de kommer inn skal de lage et dikt ut ifra disse adjektivene. Dette diktet skal skrives på data, og de kan legge til passende bilder. Evnt kan de selv ta bilder av det aktuelle objektet. Diktet skal vises til klassen og leses opp. Gruppene skal også fortelle litt om veien og prosessen frem mot det ferdige produktet. Klassen skal på forhånd deles inn i grupper på 2-4 stk. Håper dette funker i en ungdomsskoleklasse:) Det blir spennende å se. Man kan også løse denne oppgaven ved at gruppene bytter adjektiver når diktet skal skrives. Denne oppgaven var ifølge boka ikke tiltenkt IKT, men jeg har tenkt litt videre i forhold til utgangspunktet.
    Kilde til prosjekt:
    Levende spor, å oppdage naturen gjennom kunst, og kunsten gjennom natur av Jan-Erik Sørenstuen.
    Denne boken inneholder mange gode ideer til bruk av IKT i skolen, da særlig knyttet til kunst og håndverksfaget.

    SvarSlett
  2. Fine bilder fra turen til Keiservarden. Jeg blir imponert av din positive pedagogiske begeistring, de muligheter du ser for at uteaktiviteter og IKT kan gi mer motiverte og aktive elever.
    Bilder fra turen til Keiservarden ble brukt til læring av IKT og annet "faglig". Slik også i opplegget Maja-Lisa beskriver.
    I barnehager tar de bilder av dagens hendelser for så å bruke bildene til å snakke om aktuelle tema og begreper. Bildene gjør at barna kan delta i samtalen på en helt annen måte enn om det bare ble ord. Det er ikke urimelig å anta at de lærer (mye) bedre/mer.
    Bilder/film som dokumentasjon på uteaktiviteter vil kunne gi grunnlag for refleksjon, bearbeidelse og presentasjon av fagstoff på en "autentisk", selvopplevd måte - så mye mer og bedre enn gjengivelse av noe som står i ei bok.

    SvarSlett
  3. Takk for tilbakemeldinger..
    Jeg tror på at opplegget du har tenkt å prøve ut Maja-Lisa (eller har prøvd ut) kan være en god oppgave som gjør at elevene får kommet seg ut i tillegg til at det har en helt legitim norskfaglig grunn, i tillegg kan det jo også lett knyttes opp til IKT, slik du også har tenkt litt på.. Har veldig lyst til å høre hvordan det gikk hvis du får gjennomført det :)

    Jeg prøver å være positiv pedagogisk sett, og det har mye med at jeg så det i praksis i fjor at det ikke er mye som skal til for å la de elevene som kanskje føler at de ikke mestrer en teoretisk skolehverdag 100% å føle seg mer med. Jeg mener det er viktig å tenke variert, slik at en oppnår at alle elevene føler mestring, helst hver eneste dag. Og jeg ser på utefag og IKT som gode innfallsvinkler til å kunne treffe de som ikke føler seg komfertabel med tavleundervisning.

    SvarSlett