søndag 11. september 2011

Den digitale muligheten i nettundervisning

Etter første samling på IKT og læring har jeg blitt utrolig observant og bevisst på hvordan en bruker det digitale i hverdagen min. Og i år kommer nok dette til å bli utvidet i mye større grad en før. Mest fordi jeg skal ta IKT som fag, men også fordi jeg dette høstsemesteret er blitt nettstudent på Norsk GLU 5.-10. trinn. Dermed er det blitt tydelig for meg hvor viktig kunnskap om det digitale og opplæringen rundt dette er, og hvordan dette påvirker rollen som lærer og kunnskapsformidler.

Hver eneste skole i dag har knyttet seg opp mot læringsplattformer som Fronter og It's learning, og dette følger elevene til de er ferdig med å studere (om de velger dette). Jeg ser selv hvilke utfordringer en læringsplattform som Fronter kan by på om man ikke har møtt dette tidligere. Selv var jeg heldig som fikk være med i et prøveprosjekt på ungdomsskolen i Oslo med det. Selv om jeg da syns det bare var ekstra jobb, er jeg nå utrolig takknemlig for at jeg har vært borti det helt siden den tid. Ikke fordi jeg kan det så veldig mye bedre enn alle andre, det skal jeg ikke påstå, men fordi jeg skjønner litt mer av den knotete oppbygningen og dermed greier å finne frem. Jeg syns ikke Fronter er en god læringsplattform, uansett om jeg får det til og jeg skjønner at en kan streve. Dermed tror jeg det er viktig at elevene får kjennskap til plattformen tidlig, slik at det blir mest mulig kjent for de. Elevene i dag er datavante, og dermed blir det færre hindringer på den fronten. Men det betyr ikke at de kommer til å takle hvert eneste program og oppgave vi voksne gir dem. De trenger veiledning for å kunne mestre ukjente områder som for eksempel Fronter.


Innlogging Fronter ved Universitetet i Nordland

Personlig ser jeg hvilke muligheter Fronter byr på i år for min del, selv om det ikke er en optimal læringsplattform. Som nettstudent ligger forelesningene mine på nett og jeg svarer på refleksjonsoppgaver i forum. Det er enkelt og greit i en ellers travel hverdag, hvor jeg har valgt å jobbe litt og være engasjert på andre måter. Dermed kan jeg med lettere hjerte dra på møter i andre deler av landet og følge forelesningene, som kunne foregått hjemme i Bodø, i en pause eller før sengetid. Nettstudier er en organisering av studier som øker i omfang. Og det kommer nok ikke til å stoppe, det gjør at en kan tilby utdanning til større deler av folket og en trenger ikke flytte på seg for å kunne ta utdannelsen.

Som den femte grunnleggende ferdigheten er det å være digital en viktig del av det å kunne delta i undervisning og kunne følge et langt utdanningsløp. Det er selvfølgelig også en viktig del av det å kunne henge med i utviklingen i samfunnet og andre aspekter, men i dette innlegget har jeg fokusert på den digitale kompetansen som en nøkkel til å kunne utdanne seg. Uten denne nøkkelen kan en bli sittende lenge på trappa, dermed blir det vår oppgave som lærere å komme å låse opp og slippe elevene inn til denne delen av undervisningen.

4 kommentarer:

  1. Helt klart. Selv hadde jeg aldri vært borti noe som lignet på Fronter da jeg startet på det som den gang het Høgskolen i Bodø, og det tok en god stund før jeg kom meg inn i systemet. Jeg tror elevene lærer mye snarere enn oss, og det vil helt klart være en fordel for dem at vi som lærere introduserer IKT i større grad for dem.
    Og som du starter med at du har blitt mer bevist på bruk av IKT: Ja, det merker jeg selv også.

    SvarSlett
  2. Utviklinga i vår teknologiske tidsalder ser ikke ut til å ha noen ende, om femti år følger kanskje halvparten av studentene all undervisning på nett, eller alle. I Nord-Norge virker det i allefall som at utviklinga på nett går framover. Når jeg søkte på lærerutdanninga i 2009 ønsket jeg å gå samlingsbasert i Oslo. Det tilbudet finnes ikke der, såvidt jeg vet har de heller ikke enkeltfag som går samlings/nettbasert. Jeg er også norsk2-student og trives med å følge undervisninga på nettet. Det gjør min verden mer mobil, og det passer meg utmerket. Vi får se om det er den veien utviklinga vil gå.

    Jeg er dessuten enig i at fronter virkelig har et forbedringspotensiale :)

    SvarSlett
  3. Takk for tilbakemeldinger :)

    Nettbaserte studium kommer til å bre om seg i omfang fremover, iallefall i de delene av landet som har litt avstander til studiested. Det er en god observasjon Anette at en ikke har det samme tilbudet sørpå.

    SvarSlett
  4. Basert på egne erfaringer - godt reflektert om IKT generelt og Fronter spesielt. Det første avsnittet ditt er et fruktbart utgangspunkt for IKT og læring. En digital læringsplattform gir med god bruk mange muligheter, men har også sine begrensninger. Det kommer vi jevnlig inn på i studiet.

    SvarSlett