tirsdag 25. oktober 2011

Hjertesukk, men også gode erfaringer fra jobb med IKT..

De siste dagene har jeg vært på jobb som lærervikar. Jeg har hatt gleden av å ha ungdomsskoleelevene jeg hadde i praksis i fjor, i tillegg til de minste på skolen, altså 1.trinnet. Og i begge trinnene er det blitt brukt data mens jeg har vært på jobb. Dermed melder det seg automatisk noen refleksjoner som IKT-student ;)

På ungdomsskolen brukes bærbare pcer aktivt i det meste av undervisningen, og derfor er elevene vant med de lunefulle skolepcene. Det betyr at de gjerne i friminuttet før timen de skal bruke pc velger å hente den ut av pcskapet slik at de har et håp om at den har skrudd seg på og de har fått logget seg inn innen timen er i gang. Eller så ender det opp med, slik en av elevene sa det; "at jeg bruker hele timen på å skru på pcen, også får jeg ikke gjort noe...." Det er i tillegg slik at en ikke alltid vet om den pcen en tar vil fungere når en skrur den på, det av en eller annen grunn slik at skolepcer er ganske egenrådige, de kan fungerer i det ene sekundet og hvis du velger å starte maskinen på nytt for en oppdatering eller lignende så kan den gå i svart for deg. Selvfølgelig er dette forstyrrende og vanskelig for undervisningen. Det er vanskelig å beregne antallet pcer en må ha til rådighet hvis en skal ha noe til alle elever når ikke alle i et pcskap fungerer. I tillegg er det jo lett slik at de elevene som ikke kommer inn på første maskinen vil bli hengende etter i det opplegget en har lagt opp til. Jeg endte opp med å rapporte feil på mange pcer etter en arbeidsøkt, til en stakkars dataansvarlig som sikkert har sett på pcene for ikke så lenge siden. Jeg lurer på om det er bruken til elevene, og den gjentatte innloggingen og utloggingen, i tillegg til transporten av elevene som gjør at disse pcene virker som de gir opp tidligere enn privateide pcer?






På 1.trinn var derimot erfaringen mye koseligere. Det å se gleden i elevene sine øyne da de fikk vite at de skulle få være på IKT-gruppa i stasjonsarbeid var særdeles oppløftende. I tillegg var det her ikke de store problemene med å logge inn, da det var læreren som tok seg av dette. Her sto pcene ferdig pålogget på arbeidspulter når elevene kom til. Og de fikk senere fortalt at de hadde hatt en kjempefin time med ordspill på nettet, hvor de kunne teste ut og sette sammen ulike ord. Dette er de samme pcene som dagen i forveien var blitt brukt av ungdomsskoleelevene, og utrolig nok var det flere pcer som fungerte denne dagen enn tidligere.


Jeg begynner å tro at det ligger noe i bruken og tålmodigheten i innloggingsfasen. Det kan jo være det ikke er like vanskelig å skulle bruke IKT i undervisningen, bare en lærer elevene mer tålmodighet, ikke det at jeg selv ser at det er noe lett. For jeg kjente lysten til å kaste enkelte av pcene ut gjennom vinduet når det var jeg selv som skulle hjelpe elevene med å logge på...

2 kommentarer:

  1. Du forteller om både dårlig og god tilrettelegging for bruk av IKT. Læreren i første klasse hadde sørget for at pc-ene var klare. "Dårlige" pc-er eller gode rutiner?
    Jeg frykter at altfor mange elever og lærere "finner seg i" at det er slik som du beskriver fra ungdomsskoleklassen. Årsak: Lite kompetanse i IKT og erfaringer som "bekrefter" at "data er noe dritt"?

    SvarSlett
  2. Jeg tror valget av å sette frem pcene for 1.trinn var god rutine, fordi innloggingen tar jo tid og det er greiest å utnytte mest mulig av tida til en sammenhengende aktivitet.
    Jeg tror en velger veldig fort å resignere når en ser at pcer ikke funker, da gir en gjerne opp og sier at "du får heller gjøre d hjemme" eller "la oss droppe dette".. Når det er lagt opp til at en lærer skal være ansvarlig for alle pcene og sørge for at disse fungerer tenker nok en del andre lærere med lite IKT-kompetanse at det ikke er deres problem og hopper heller over opplegg som inkluderer at elevene skal benytte pcer.

    SvarSlett