lørdag 5. november 2011

Litt bloggtørke...

Et lite blogginnlegg med noen tanker fra hostende meg ;)
(Bildet: http://arbeidsmedisin.b.uib.no/files/2010/09/hoste.jpg)
Jeg begynte godt i oktober med å blogge litt mer jevnlig, men det holdt seg ikke så godt, og nå har denne bloggtørken fått enda litt mer næring i og med at jeg har greid å pådra meg lungebetennelse. Hostingen har tatt over livet mitt og hjernekapasiteten brukes til å huske å ta pencilinen. Men i den forbindelse kom jeg til å tenke på mulighetene for å sikre elevene informasjon og læring selv om de ligger syke hjemme i ulik grad. Jeg skal ikke påstå at jeg har vært så veldig mye inne på fronter, men det skyldes arten av sykdom. Og nå er jeg heldigvis litt mer oppegående og får iallefall til å kunne legge ut et blogginnlegg. Men elever som er syke og borte fra skolen er et "problem" for de får ikke med seg den samme informasjonen som de som er tilstede får, og de mister en del av undervisningen som igjen kan føre til "hull". For det er vanskelig å skulle kunne sørge for at alle elever til enhver tid får med seg det de har tapt i en klasse på 30 elever hvor det fort er borte en ny hver dag i de store sykdomssesongene som f.eks. høsten.

Det å kunne ha et velfungerende system som gjør at en publiserer beskjeder på et felles nettsted, i tillegg til å kanskje kunne legge ut oppgavehefter og lignende som uansett er skrevet på data, slik at om det er noen som er hjemme fra skolen men som er nogenlunde oppegående i det minste kan ta en titt på dette slik at de mister minst mulig av undervisningen. Selvfølgelig skal en få lov å være syk, og det er slik at vi alle er det en eller annen gang. Men det kan være greit å få oppdatert seg litt før en kommer tilbake på skolen slik at en ikke blir totalt overrumplet men heller føler at en vet hva som er blitt gjort selv om en har vært borte.

Tror dere Fronter eller lignende læringsplattformer brukes på denne måten av lærere, foreldre og elever? Er det noen som har erfaringer med skoler og lærere som bruker å kommunisere med hjemmet gjennom internett ved sykdom?

2 kommentarer:

  1. Konstruktive og positive tanker fra sykesenga, -sofaen eller stolen (?). Jeg tror ikke Fronter (eller tilsvarende) brukes slik du skisserer av lærere, elever og foreldre. Hvorfor? Skal vi ta en diskusjon om dette mandag?

    SvarSlett
  2. Prøver å holde meg litt oppegående innimellom..men er nok ganske redusert denne samlingen..
    Nei jeg tviler for at bruken er slik..jeg vet noen som bruker fronter til å legge ut ukeplaner..men det er det eneste tror jeg. Det er jo bedre enn ingenting, men tror potensialet er mye større. Vi kan gjerne ta en liten diskusjon på dette ja..

    SvarSlett